Strona główna »
Rekrutacja do Akademii Humanistycznej »
Warunki/regulaminy przyjęć »
Szkoła Doktorska
SZKOŁA DOKTORSKA
Zasady i tryb rekrutacji do Szkoły Doktorskiej
na rok akademicki 2019/2020
§ 1. Postanowienia ogólne
- Zapisy do Szkoły Doktorskiej prowadzi Sekretariat Szkoły Doktorskiej, ul. Mickiewicza 36 B, 06-100 Pułtusk.
- Zapisy trwają od 1 lipca do 31 sierpnia oraz od 1 do 31 października 2019 r.
- Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej odbywa się w drodze konkursu.
- Wszelkie informacje dotyczące Szkoły Doktorskiej są zamieszczane na stronie internetowej Uczelni.
§ 2. Wymagane dokumenty
- Kandydat do Szkoły Doktorskiej składa:
1) kwestionariusz osobowy - druk do pobrania ze strony internetowej;
2) życiorys naukowy wraz z opisem zainteresowań naukowych;
3) odpis dyplomu ukończenia studiów magisterskich lub zaświadczenie o ukończeniu studiów;
4) zaświadczenie o średniej ocen za okres studiów I i II stopnia/jednolitych magisterskich oraz suplement studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich;
5) certyfikat znajomości języka obcego/dyplom ukończenia studiów w zakresie filologii obcej, o ile taki posiada;
6) wykaz dotychczasowych osiągnięć wraz z dokumentami potwierdzającymi osiągnięcia naukowe z ostatnich 3 lat, w szczególności kserokopie strony tytułowej potwierdzającą autorstwo publikacji, dyplomów/certyfikatów potwierdzających przyznanie nagród towarzystw naukowych, informacje o aktywności naukowej: pracy w kołach naukowych, udziale w konferencjach naukowych, odbytych stypendiach i stażach krajowych i zagranicznych, nagrodach i wyróżnieniach, itp.
Informacje o aktywności naukowej nie znajdujące potwierdzenia w umieszczonych materiałach nie są uwzględniane przez Komisję Rekrutacyjną przy ocenie kandydata;
7) opis projektu badawczego o objętości 4 - 6 stron znormalizowanego maszynopisu, zawierający:
a) proponowany tytuł (wraz z określeniem obszaru badawczego i dyscypliny lub uzasadnieniem interdyscyplinarności),
b) cel planowanych badań, ze wskazaniem ich oryginalności i aktualności,
c) pytania/hipotezy badawcze, ze wskazaniem ich powiązania z badaniami prowadzonymi w Uczelni,
d) stan badań,
e) proponowaną metodologię badań oraz cytowaną literaturę,
f) zakres przewidywanych kwerend badawczych;
8) aktualną fotografię zgodną z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz w wersji elektronicznej 400x500 pikseli;
9) dowód wniesienia opłaty kwalifikacyjnej w wysokości 200 zł;
10) dowód osobisty (do wglądu). - Kandydat – cudzoziemiec składa dodatkowo:
1) poświadczenie dyplomu w formie legalizacji lub apostille;
2) zaświadczenie o nostryfikacji dyplomu (jeżeli dotyczy);
3) tłumaczenie dyplomu na język polski dokonane przez polskiego tłumacza przysięgłego znajdującego się na liście Ministerstwa Sprawiedliwości;
4) zaświadczenie potwierdzające, że dyplom uprawnia do podejmowania studiów doktoranckich lub otwarcia przewodu doktorskiego w kraju, w którym został uzyskany wystawione przez szkołę lub instytucję edukacyjną, która wydała dyplom, albo potwierdzone przez władze oświatowe państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano dyplom albo dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) w Polsce;
5) aktualne zaświadczenie lekarskie potwierdzające zdolność do podjęcia studiów doktoranckich;
6) polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Polsce lub Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego;
7) certyfikat/potwierdzenie znajomości języka polskiego;
8) paszport (do wglądu);
9) Kartę Polaka (jeżeli dotyczy);
10) wizę lub kartę pobytu lub inny dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dokumenty wystawione w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministerstwo Sprawiedliwości. - W przypadku złożenia niekompletnych dokumentów Sekretariat Szkoły Doktorskiej wzywa kandydata do ich uzupełnienia, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty doręczenia powiadomienia. Kandydata wzywa się za pomocą poczty elektronicznej wysłanej na adres e-mail wskazany w kwestionariuszu osobowym. Niedostarczenie dokumentów w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie sprawy bez rozpatrzenia.
§ 3. Przyjęcie kandydatów z dyplomem zagranicznym
- Do Szkoły Doktorskiej mogą być przyjmowani kandydaci, którzy posiadają zalegalizowany lub opatrzony apostille dyplom lub inny dokument ukończenia studiów za granicą, uznany za równorzędny z polskim dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą lub uznany, na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia, lub jednolitych studiów magisterskich, lub za uprawniający do podjęcia studiów doktoranckich w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku dyplomów wydanych w krajach Unii Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), jeżeli dany dyplom w takim kraju upoważnia do ubiegania się o stopień doktora, to upoważnia on również do ubiegania się o doktorat w Polsce.
W przypadku wątpliwości odnoszących do zagranicznego dyplomu kandydata Kierownik Szkoły Doktorskiej może wystąpić do dyrektora NAWA z prośbą o udzielenie informacji na temat danego dyplomu dotyczących poziomu ukończonych studiów, jakie dyplom ten potwierdza, i statusu instytucji (uczelni), która go wydała. - Cudzoziemcy mogą podejmować kształcenie doktorskie na podstawie:
1) umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;
2) umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez Uczelnię, na zasadach określonych w tych umowach;
3) decyzji Ministra;
4) decyzji dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) w odniesieniu do jej stypendystów;
5) decyzji dyrektora Narodowego Centrum Nauki (NCN) o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;
6) decyzji administracyjnej Rektora.
§ 4. Przyjęcie kandydatów nieposiadających tytułu zawodowego magistra
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych najwyższą jakością osiągnięć naukowych, do Szkoły Doktorskiej może zostać przyjęta osoba będąca absolwentem studiów pierwszego stopnia lub studentem, który ukończył 3 rok jednolitych studiów magisterskich.
§ 5. Komisja Rekrutacyjna ds. Szkoły Doktorskiej
- Komisja Rekrutacyjna ds. Szkoły Doktorskiej zwana dalej Komisją Rekrutacyjną prowadzi postępowanie kwalifikacyjne do Szkoły Doktorskiej.
- Komisję Rekrutacyjną powołuje Rektor.
- Komisję Rekrutacyjną powołuje się w terminie do 30 czerwca dla rekrutacji w pierwszym terminie oraz do 30 września dla rekrutacji w drugim terminie.
- Kadencja Komisji Rekrutacyjnej przypada na okres prowadzonego w danym roku akademickim postępowania rekrutacyjnego.
- W skład Komisji Rekrutacyjnej wchodzą:
1) przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej, powoływany spośród pracowników etatowych Uczelni, posiadający przynajmniej stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) po jednym przedstawicielu każdej z dyscyplin, w której prowadzone jest kształcenie doktorantów, co najmniej ze stopniem naukowym doktora habilitowanego, z zastrzeżeniem § 13. ust. 3 pkt 7 Regulaminu Szkoły Doktorskiej Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora;
3) jeden przedstawiciel dyscypliny, w której prowadzone jest kształcenie doktorantów, a w której nie specjalizuje się przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej, co najmniej ze stopniem naukowym doktora habilitowanego;
4) przedstawiciel Samorządu Doktorantów, zarekomendowany przez ten organ. - Komisja wybiera ze swego grona Sekretarza, który we współpracy z Sekretariatem prowadzi dokumentację czynności w postępowaniach rekrutacyjnych.
- Członek Komisji Rekrutacyjnej informuje pozostałych członków komisji o wszelkich okolicznościach, które mogą wpływać na jego bezstronność i obiektywność w ocenie kandydatów do Szkoły Doktorskiej. Komisja Rekrutacyjna może postanowić o wyłączeniu członka komisji z procedury oceny danego kandydata, jeżeli udział tego członka mógłby wzbudzać uzasadnione wątpliwości. Wyłączenie członka Komisji Rekrutacyjnej od oceny danego kandydata odnotowuje się w protokole z posiedzenia komisji.
- Uchwały Komisji Rekrutacyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Komisji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Komisja Rekrutacyjna:
1) weryfikuje dokumenty złożone przez kandydatów;
2) przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne;
3) podejmuje decyzje o przyjęciu lub nieprzyjęciu do Szkoły Doktorskiej;
4) rozpatruje wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy składane od negatywnych decyzji rekrutacyjnych. - Sekretarz Komisji Kwalifikacyjnej:
1) weryfikuje dokumenty złożone w trakcie rekrutacji przed przekazaniem do Komisji Rekrutacyjnej;
2) zawiadamia kandydatów o terminie i miejscu postępowania kwalifikacyjnego;
3) sporządza dokumentację z postępowania kwalifikacyjnego.
§ 6. Postępowanie kwalifikacyjne. Rozmowa kwalifikacyjna
- Celem postępowania kwalifikacyjnego jest ustalenie predyspozycji kandydatów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji do podjęcia studiów w Szkole Doktorskiej.
- Warunkiem dopuszczenia do postępowania kwalifikacyjnego jest złożenie kompletu dokumentów.
- W postępowaniu kwalifikacyjnym Komisja Rekrutacyjna bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) dotychczasowy dorobek naukowy kandydata (oceny ze studiów, praca magisterska, uczestnictwo w studenckim ruchu naukowym, publikacje);
2) projekt badawczy (oryginalność tematu i metod badawczych oraz realność wykonania w zakładanym czasie);
3) podstawowe kwalifikacje niezbędne do realizacji projektu badawczego (znajomość języków obcych, kompetencje w zakresie nauk pomocniczych, kompetencje w zakresie technologii informacyjnych);
4) wynik rozmowy kwalifikacyjnej. - Rozmowa kwalifikacyjna sprawdza predyspozycje kandydata do pracy naukowej i wiedzę z dziedziny/dyscypliny, z której zamierza przygotować rozprawę doktorską.
- Kandydat przygotowuje prezentację z zakresu planowanej problematyki badawczej, na nie więcej niż 15 minut. W trakcie prezentacji może korzystać ze sprzętu multimedialnego.
- Komisja Rekrutacyjna ocenia:
1) znajomość stanu badań w zakresie formułowanych pytań i hipotez badawczych oraz stopień sprecyzowania planu badań,
2) znaczenie planowanych badań dla rozwoju wybranej dyscypliny naukowej,
3) możliwość realizacji planu badawczego w czasie studiów doktoranckich,
4) klarowność, poprawność językową, logiczną spójność, metodologię. - Komisja Rekrutacyjna może zadawać kandydatowi pytania (również w języku obcym).
- W rozmowie kwalifikacyjnej może uczestniczyć potencjalny opiekun naukowy kandydata.
- Kryteria brane pod uwagę w postępowaniu kwalifikacyjnym są punktowane.
- Kandydat może uzyskać maksymalnie: 20 punktów za dorobek naukowy, 40 punktów za projekt badawczy, 20 punktów za rozmowę kwalifikacyjną i 20 punktów za podstawowe kwalifikacje.
- Warunkiem przyjęcia do Szkoły Doktorskiej jest uzyskanie przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym co najmniej 75 punktów.
- Komisja Rekrutacyjna sporządza listy rankingowe kandydatów w określonej dziedzinie na podstawie sumarycznej liczby punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.
- W przypadku uzyskania przez dwóch lub więcej kandydatów takiej samej liczby punktów, o kolejności na liście decyduje średnia ocen ze studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, a następnie wynik rozmowy kwalifikacyjnej.
- Na pierwszy rok studiów doktoranckich mogą zostać zakwalifikowani kandydaci, którzy w postępowaniu kwalifikacyjnym uzyskali najwyższe liczby punków zajmując najwyższe pozycje na prowadzonej dla dyscypliny naukowej liście rankingowej, aż do wyczerpania limitu przyjęć.
§ 7. Przyjęcia do Szkoły Doktorskiej
- Przyjęcie do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze wpisu na listę doktorantów. Listę osób przyjętych zamieszcza się na stronie internetowej Uczelni w terminie do 25 września dla osób przyjętych w pierwszym terminie rekrutacji oraz do 25 listopada dla osób przyjętych w drugim terminie rekrutacji.
- Odmowa przyjęcia do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- Podstawą wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy może być wyłącznie naruszenie warunków i trybu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej.
- Decyzja wydana w trybie ponownego rozpatrzenia sprawy jest ostateczna.
- W przypadku kandydatów – cudzoziemców wpisanie na listę następuje na podstawie decyzji administracyjnej wydawanej, na wniosek Komisji Rekrutacyjnej, przez Rektora lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 8. Opłaty
- Opłatę kwalifikacyjną wnosi się na rachunek bankowy Uczelni.
- Opłata kwalifikacyjna wynosi 200 zł; opłata kwalifikacyjna nie podlega zwrotowi.
§ 9. Rezygnacja
- Rezygnację z podjęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej kandydat zgłasza w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
- Po zgłoszeniu rezygnacji dokumenty zostaną zwrócone:
1) do rąk własnych kandydata za potwierdzeniem odbioru;
2) pocztą za zwrotnym poświadczeniem odbioru.