| A A A
polski english руссҝий
Czasopismo naukowe „Społeczeństwo i Polityka”

Sprawy studenckie
Pomoc materialna
Dom Studenta

Uczelnia przyjazna osobom niepełnosprawnym

Aktualności - ZOBACZ
   ▪ Konferencja „Od Teorii do Praktyki w Edukacji” »
   ▪ Udział AH w Pułtuskich Targach Powiatowych »
   ▪ Podziękowania od Ambasadora Bułgarii »
 
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK HISTORIA
- dwuletnie (stacjonarne i niestacjonarne) - po uzyskaniu dyplomu licencjata.
  • archeologiczna
  • archiwalno-muzealna
  • historia wojskowości
  • nauczycielska

W programie studiów oprócz przedmiotów wspólnych dla wszystkich specjalności: wstęp do archeologii, prahistoria ziem polskich, zarys archeologii śródziemnomorskiej, wykłady monograficzne i seminaria oraz praktyka archeologiczna na studiach licencjackich i magisterskich.

Archeologiczna
przygotowująca do pracy w charakterze pracownika naukowego w działach archeologicznych i oświatowych muzeów oraz placówkach kulturalnych.

Archiwalno-muzealna
Specjalność przygotowuje do pracy w archiwach państwowych, instytucjach państwowych i samorządowych, Instytucie Pamięci Narodowej, archiwach zakładowych (w Polsce jest ich około 20 tys.). W planie studiów przewidziano zajęcia na temat dziejów archiwów polskich i zagranicznych, teorii i metodyki pracy archiwalnej, edytorstwa źródeł historycznych, metodyki poszukiwań genealogicznych. Program obejmuje także zarządzanie dokumentacją w kancelariach i archiwach zakładowych, komputeryzację i systemy informacyjne w archiwach, aktualne standardy w zakresie wytwarzania i przetwarzania dokumentacji elektronicznej. Ponadto Absolwent uzyskuje pełne kwalifikacje do pracy w muzealnictwie, instytucjach samorządowych, placówkach kultury i instytucjach działających na rynku antykwarycznym. Przygotowany dla niej program przewiduje zajęcia z zakresu dziejów kolekcjonerstwa i muzealnictwa, struktury muzeów polskich, gromadzenia, opracowywania i konserwacji zbiorów (warsztat muzealny), funkcji społecznych muzeów. Przewidziano znaczna liczę spotkań w muzeach i galeriach, w pracowniach konserwatorskich, a także objazdy naukowe krajowe i zagraniczne. Jednym z celów nauczania jest także prezentacja różnorodnych form obrotu dziełami sztuki, możliwości handlowych wynikających z obowiązujących uwarunkowań prawnych i wymuszanych przez gospodarkę rynkową oraz sytuacji handlu dziełami sztuki po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej.

Historia wojskowości
Celem zajęć prowadzonych na specjalności jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą historii wojen tak w zakresie badań nad dziejami Polski, jak powszechnych. Program został tak skonstruowany, aby studenci zapoznali się z organizacją i strukturą sił zbrojnych na tle państw europejskich, sposobami ich finansowania, werbunku oraz składem społeczno-narodowym. Na zajęciach omawiane będą zjawiska społeczne, gospodarcze, kulturowe towarzyszące działaniom wojennym od czasów najdawniejszych po współczesne wymogi stawiane przed siłami zbrojnymi państw UE. Studenci zaznajomią się również z metodami badawczymi stosowanymi przez historyków wojskowości, źródłami dotyczącymi dziejów wojen i wojskowości oraz sposobami ich krytyki i interpretacji. Nie zostaną pominięte zagadnienia dotyczące broni, oporządzenia, uzbrojenia i techniki wojennej w poszczególnych epokach historycznych. Szereg zajęć dotyczy problematyki związanej z polską logistyką wojenną na tle europejskim oraz stosunków wojska do własnego społeczeństwa w świetle literatury pięknej. Na zajęciach w formie wykładów, konwersatoriów, ćwiczeń warsztatowych (praca nad źródłami typu wojskowego) oraz seminariów specjalistycznych będą prezentowane kwestie tyczące rozwoju myśli wojskowej na szerokim tle porównawczym. Dla zainteresowanych wojnami morskimi i rozwojem marynistyki przewiduje się zajęcia z tej problematyki. Ukończenie specjalności z pewnością umożliwi absolwentom nabycie umiejętności nieodzownych w pracy w muzeach i archiwach.

Nauczycielska
Absolwent uzyskuje pełne kwalifikacje do pracy we wszystkich typach szkół. Jest przygotowany do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły, umie korzystać z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji. W programie studiów oprócz przedmiotów wspólnych dla wszystkich specjalności: pedagogika, dydaktyka historii, emisja głosu, technologie informacyjne, historia regionalna oraz praktyka pedagogiczna.