Załącznik
do Uchwały nr 6 /2016
Senatu Akademii Humanistycznej
im. Aleksandra Gieysztora
z dnia 21 maja 2016 r.
WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
W AKADEMII HUMANISTYCZNEJ IM. ALEKSANDRA GIEYSZTORA
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. W Akademii obowiązuje Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia zwany dalej Systemem.
2. System dotyczy wszystkich etapów i aspektów procesu dydaktycznego na prowadzonych kierunkach studiów oraz studiach podyplomowych.
3. System uwzględnia w szczególności:
1) sposób weryfikowania efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w trakcie procesu kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów oraz na studiach podyplomowych;
2) sposób wykorzystania wniosków z ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów i słuchaczy studiów podyplomowych;
3) ocenę realizacji zakładanych efektów kształcenia;
4) wnioski z analizy wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów Uczelni;
5) działania Uczelni w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania.
§ 2.
1. Celem Systemu jest:
1) planowanie, organizowanie i realizowanie procesu dydaktycznego;
2) monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia;
3) działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych i naukowych nauczycieli akademickich;
4) gromadzenie i upowszechnianie informacji na temat jakości kształcenia oraz kwalifikacji zdobytych przez absolwentów.
§ 3.
1. System obejmuje:
1) politykę oraz procedury zapewnienia jakości kształcenia;
2) zatwierdzanie i okresowy przegląd programów kształcenia oraz efektów kształcenia;
3) przeprowadzanie badań ankietowych dotyczących procesu kształcenia;
4) zapewnienie wysokiej jakości pracy kadry dydaktycznej;
5) publikowanie informacji.
Rozdział 2.
Struktura organizacyjna
§ 4.
1. Struktura organizacyjna Wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia obejmuje
w Akademii dwa poziomy:
1) uczelni,
2) wydziału.
2. Działania w zakresie jakości kształcenia prowadzą:
1) na poziomie uczelni - Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia;
2) na poziomie wydziału - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia.
§ 5.
1. W skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
1) prorektor ds. studenckich - jako przewodniczący;
2) przedstawiciele Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia;
3) przedstawiciel studentów delegowany przez Samorząd;
4) Asystentka Prorektora ds. studenckich – jako sekretarz.
2. W skład Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
1) dziekan – jako przewodniczący;
2) wydziałowy koordynator ds. Krajowych Ram Kwalifikacji;
3) dwoje nauczycieli akademickich zaliczonych do minimum kadrowego, w tym jeden samodzielny nauczyciel akademicki;
4) dwoje studentów.
Rozdział 3.
Zakres kompetencji i obowiązków.
§ 6.
1. Zakres kompetencji i obowiązków Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia:
1) opracowanie wewnętrznych aktów związanych z wdrożeniem i funkcjonowaniem systemu;
2) opracowywanie projektów ankiet i procedur przeprowadzania badań ankietowych dotyczących procesu kształcenia;
3) opracowanie procedur związanych z jakością kształcenia i kontrola ich realizacji;
4) analiza wyników oceny jakości kształcenia w Akademii;
5) gromadzenie i udostępnianie informacji na temat krajowych i międzynarodowych wymogów dotyczących jakości kształcenia;
6) analizowanie wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów Uczelni;
7) koordynowanie działań Uczelni w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania.
2. Zakres kompetencji i obowiązków Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia:
1) okresowe przeglądy planów studiów i programów kształcenia;
2) weryfikowanie efektów kształcenia w trakcie całego procesu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów oraz na studiach podyplomowych;
3) ocena realizacji zakładanych efektów kształcenia;
4) zapewnienie wysokiej jakości pracy kadry dydaktycznej;
5) przeprowadzanie badań ankietowych wśród studentów dotyczących procesu kształcenia;
6) inicjowanie spotkań władz wydziału ze studentami;
7) opracowywanie form wsparcia studentów przez nauczycieli akademickich;
8) analiza wyników oceny jakości kształcenia na wydziale;
9) publikowanie informacji dotyczących jakości kształcenia.
Rozdział 4.
Postanowienia końcowe
§ 7.
1. Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego 2016/2017.
2. Traci moc Uchwała nr 8 /2012 Senatu Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora z dnia 3 marca 2012 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.